Project: Holtkamper

De verscheidenheid van de projecten die binnen het composietcurriculum horen is groot. Omdat het natuurlijk om materiaalexperimenten gaat kunnen allerlei verschillende externe organisaties zich aansluiten bij NHL Stenden voor hun project. “De minor is altijd in samenwerking met een bedrijf, maar ook samenwerkingen met lectoraten zijn mogelijk, zoals met het Centre of Expertise Smart Sustainable Manufacturing (van asociate lector Wilbert van den Eijnde). Deze onderzoeksgroep richt zich op geautomatiseerde productie van composiet producten. De hoeveelheid ondernemingen die een kans krijgen om een project op te pakken met de bollebozen van NHL Stenden is echter door de hoeveelheid studenten klein.

Afhankelijk van de opdracht worden er soms zelfs projecten over meerdere edities van de minor Composite Design Solutions verspreid. Zo ook het ‘Holtkamperproject’. Op het terrein van Technology Added, een toeleverancier van Holtkamper, wordt er onderzocht of vouwwagens kunnen worden gebouwd op basis van een integrale composiet constructie (monocoque) om gewicht, het aantal onderdelen en samenbouwkosten te reduceren. De vouwwagenbouwer was namelijk gewend om een standaard frame van staal te kopen en daarbovenop een aluminium frame te monteren met ook daarin weer een frame. De afgelopen drie jaren zijn hier studenten mee bezig geweest.

Het kennisproces

De eerste groep, de klas uit 2019, begon met het zoeken naar een ontwerp dat zich leent voor composietconstructie. De tweede groep maakte onderdelen en een prototype bak en de groep uit 2021 vervaardigde een rechttoe rechtaan bak van composietmatrijzen. “Zo kom je elk jaar een stuk verder in composietkennis en leren de studenten ook hoe een dergelijk ontwerpproces er uit kan zien. Het project werd gestart om voor de integratie van composiet in de drie onderdelen van de wagen te zorgen en in de tussentijd hebben we veel meer geleerd over de werking van composieten.”

Wanneer we Rik Brouwer, NHL Stenden Hogeschool vraag wat het moeilijkste onderdeel van het project is geweest, heeft hij niet veel tijd nodig om na te denken over het antwoord. “Het moeilijkste onderdeel is dat je de hele constructie nog een keer door wilt rekenen, maar daarvoor komen we middelen en kennis tekort. . De FEM-methode wil je het liefst gebruiken voor de berekening, maar die constructieve analyse is simpelweg een vak apart.”

Scroll naar boven