Lochem – Het netwerk van Compose It breidt zich langzaam meer uit, want vandaag zijn we bij commercial manager Ludo Schennink van Innodeen te gast in de provincie waar we voorheen nog niet zijn geweest. In de Achterhoek is de onderneming Innodeen namelijk gehuisvest; een bedrijf met ambitie in transitie en een flinke hoeveelheid ervaring in meerdere branches.
Of het nu gaat om kozijnen, de bouwindustrie, transport, machinebouw of de beton- en keramiekindustrie, Innodeen levert haar producten aan de sector. Het bedrijf is namelijk meer een ontwikkelaar dan producent te noemen. “Met de kunststoffen die we gebruiken, zo ook biocomposieten, kunnen we veel traditionele materialen waaraan problemen worden ondervonden vervangen.”
Bij Innodeen heeft men een wel heel toepasbare slogan; “waar andere materialen tekortschieten, komt onze innovatiekracht tot leven.”Waarom is deze zo toepasbaar? De onderneming ontleent het grootste gedeelte van haar bestaansrecht uit de ontwikkeling van (deel) producten. Deze (deel) producten kunnen op een innovatieve wijze reguliere producten met een bepaald probleem vervangen. Het grote assortiment van, en de kennis over kunststoffen worden gebruikt voor ‘vervangingsoplossingen’. Hiermee bedoelt Ludo dat kunststof bijvoorbeeld in veel verschillende toepassingen de ideale vervanger kan zijn van hout, staal of rubber, op plekken die waar anders te snel sprake is van veroudering, rotting of slijtage.
We vragen Ludo om een voorbeeld van één van de innovaties, en hij komt met het product DTS Reflex. DTS Reflex is de toevoeging van kunststoffen aan houten kozijnen of dorpels, waarbij de zwakke delen van hout worden vervangen. Dit product is dus in principe een upgrade voor houten kozijnen, zodat deze dan langer meegaan zonder dat de afnemer de angst hoeft te hebben dat het kozijn zal gaan rotten. Daarnaast worden onderhoudskosten bespaard en het rendement van de kozijnen gemaximaliseerd. “We hebben DTS Reflex ontwikkeld omdat het onderhouden en vervangen van houten kozijnen erg prijzig en tijdrovend is. Met dit product sla je dus eigenlijk twee vliegen in één klap.”Naast DTS Reflex zijn er veel meer van dit soort innovaties, bijna te veel om op te noemen zelfs. Daar waar een materiaalprobleem is, lost Innodeen het op met kennis.
Idealiter gaat het innovatieproces als volgt; allereerst ondervindt een (potentiële) klant een probleem met een materiaal dat gebruikt wordt. Het probleem kan bijvoorbeeld zijn: het materiaal van het product is te duur, er moet veel onderhoud gepleegd worden, het product is te zwaar, niet duurzaam genoeg, of tal van andere problemen. Vervolgens wordt er contact opgenomen met Innodeen en de partijen gaan in gesprek over de gewenste toepassing. “Dan komen de vakmensen van ons aan tafel zitten en halen we de al onze ideeën door de molen. Of dat nu iets is wat we al hebben geproduceerd, of dat we iets nieuws moeten bedenken, elk proces is anders en heeft zijn eigen uitdagingen”, aldus Ludo.
Al vanaf 1925 weten klanten, alhoewel het vroeger andere namen heeft gehad, Innodeen te vinden. In de vele jaren van haar bestaan heeft de Lochemmer onderneming dan ook een vinger in de pap gehad in vele sectoren van timmerindustrie tot machinebouw. De grote klantenkring klopt nog steeds aan bij Innodeen, omdat de onderneming ontwikkelt èn produceert. De reden voor het nog steeds in huis laten produceren van vele producten, is volgens Ludo Schennink om zo goed mogelijk service te kunnen verlenen en de innovatiegang te verbeteren. “We kunnen sneller reageren voor de klant met producten in eigen pand en we zien ook aan producten waar eventuele verbeteringen gedaan kunnen worden.”
“Een van de leukste dingen is als een klant belt voor een bepaald product, en we dan een nòg betere oplossing kunnen adviseren voor de toepassing. Die gesprekken brengen de grote toepasbaarheid en verscheidenheid van de kunststofsamenstellingen waarmee we werken dan in beeld.”
Bij het in het verleden samenvoegen van organisaties met verschillende disciplines, begon de onderneming ook met het samenvoegen van verschillende materialen. De composieten worden dusdanig samengesteld dat het aan veel eisen kan voldoen en dat het, met oog op de toekomst, een duurzamer karakter heeft dan vele andere materialen. Innodeen biedt bijvoorbeeld ook biocomposieten aan als oplossing voor bepaalde toepassingen in de prefab industrie. “Producten als gevelbekleding en isolatiemateriaal zijn uitermate geschikt om biocomposieten voor te gebruiken.” Ludo pakt er even snel wat gevelbekleding bij: “kijk”, vertelt hij, “deze gevelbekleding hebben we kunnen maken van biocomposieten. Het is 100% gerecycled materiaal, waarvan 72% hout is, maar het is ook nog eens volledig brandveilig! Dit is de toekomst.”
Aan het einde van het gesprek vertelt Ludo me over een van zijn collega’s die op dezelfde manier naar de materialentransitie kijkt als Ludo zelf. Hans Nieuwenhuis is op seminars, beurzen en andere evenementen de vertegenwoordiging vanuit Innodeen en zijn verhaal is duidelijk; de oplossing voor een probleem met een duurzaam product is een groter doel dan het marktaandeel vergaren ten nadele van andere aanbieders van duurzame composieten. Als de kennis bij de klant over duurzame composieten kan groeien, zullen deze klanten ook meer gebruik maken van de producten en er is dan te veel markt om alleen als Innodeen op te pakken. Daarom is de insteek bij Innodeen ook het samen met anderen informeren van industrieën; je pakt de markt niet van elkaar af, maar je creëert samen een markt.
Samenwerking is de sleutel tot het versnellen van de duurzaamheid.