Scheepsbouw uit Nederland is in onze wereld synoniem voor kwaliteit

Vollenhove –  Met een team van zestig medewerkers wordt er in Overijssel het onderste uit de luxe-kan gehaald. Rondal uit Vollenhove maakt al ruim 25 jaar masten, composiet componenten, lieren en dekbeslag voor superjachten. Vandaag krijgen we de mogelijkheid om ons te verdiepen in de wondere wereld van de luxe superjachten. Salesmanager Rudy Jurg neemt ons bij de hand. “Scheepsbouw uit Nederland is in onze wereld synoniem voor kwaliteit, en daar mogen we samen best trots op zijn.”

Rondal is dus een specialistische onderneming die zich bezighoudt met de bouw van verschillende componenten en producten voor superjachten. De laatste jaren heeft de onderneming haar koers uitgezet naar steeds grotere jachten. Rondal maakt namelijk componenten voor schepen van de grootste klasse; superjachten met een lengte van meer dan 40 meter.  De reden hiervoor is dat de Vollenhover onderneming een passie heeft voor luxe custom schepen. Door de voorsprong in kennis van onder meer composieten onderdelen, doet Rondal daarom mee in de top van de scheepsbouwers die superjachten maken.

Binnen al het unieke dat Rondal maakt, is circa 65% van de producten gemaakt van carboncomposiet. Rudy vertelt dat deze producten van Rondal dan weer grofweg opgedeeld kunnen worden in drie verschillende categorieën. Allereerst zijn de zogenoemde ‘super structures’, oftewel dekhuizen, van composiet gemaakt. Hierbij hebben we het over sterke constructies die gemaakt zijn van carboncomposiet in een ongelimiteerde vrijheid van vormen en stijlen, maar toch door hun ontwerp een lichter en tegelijkertijd stijver product opleveren. Het wordt al snel duidelijk; wil je een vrije vorm creëren in de scheepsbouw, dan moet je naar Vollenhove.

Het tweede soort composietproduct dat Rondal al jaren met succes weet te maken zijn radarmasten. Eigenlijk elk onderdeel in de scheepsbouw moet de krachten van de zee kunnen weerstaan, maar de radarmast zit ook nog op een van de meest kritieke posities van een schip. Hierdoor moet de behuizing van zo’n radarmast van zeer hoogwaardige kwaliteit zijn. Rondal heeft de mogelijkheid gevonden om dit van composiet te maken. Door het gebruik van composiet voor radarmasten, levert de scheepsbouwer booteigenaren verschillende voordelen op. Allereerst is het schip natuurlijk lichter, maar ook het radioapparatuur is veiliger ten opzichte van appratuur in andere behuizingen.

Nummer drie van de composietproducten is ook wel het stokpaardje van de engineers binnen Rondal; de ‘custom components’. “Van koolstofvezels weten de creatieve engineers en constructie-ontwerpers de wensen van onze klanten te verwerken in hun unieke eindproducten”, vertelt Rudy met veel enthousiasme. Met hetzelfde enthousiasme worden engineers Dave Arends en Adri Wolf genoemd; “ze houden rekening met de kwaliteiten die de onderdelen moeten hebben om zo goed mogelijk en zo lang mogelijk te kunnen functioneren.” Het grote voordeel van het werken met bijvoorbeeld carbon is dat het bijvoorbeeld niet oxideert onder invloed van water of zuurstof, terwijl het ook een lager soortelijk gewicht heeft dan andere materialen. Deze eigenschappen maken de stoffen uitermate geschikt om te implementeren in de scheepsbouw.

Kortom; Rondal weet het werken met composieten tot een kunst te verheffen en hun redenen daarvoor zijn simpel. De producten zijn stijver, minder corrosief, minder aan vorm gebonden, lichter, betrouwbaarder en nauwkeuriger dan andere materialen. Daarnaast heeft het werken met composiet nog een ander groot voordeel vertelt Rudy. “Schepen worden steeds groter, en door de eigenschappen van andere materialen wordt dit soms beperkt met betrekking tot bijvoorbeeld de masthoogte. Bij composieten heb je dit probleem niet. Een schip met een mast van composieten is namelijk een stuk minder topzwaar.” Het werken met de materialen heeft ook een impact op de duurzaamheid van de producten die gemaakt worden in Vollenhove.

Samen met Rudy bespreken we hoe iemand eigenlijk terechtkomt bij een onderneming zoals Rondal. Het is echter al snel duidelijk dat Rudy helemaal op zijn plek zit in de jachtbouwbranche. “In principe kan ik mijn passie combineren met mijn werk, hoe mooi is dat?” Uit deze uitspraak komt ook de identiteit van Rondal tot uiting, want we merken aan Rudy dat iedereen binnen de onderneming er zo over denkt. Allemaal hebben ze een passie die te maken heeft met superjachtbouw, waardoor ze zich steeds meer verdiepen in nieuwe ontwikkelingen en kennisvergaring.

“Bij Rondal hebben we geïnvesteerd in onderzoek en ontwerp van composietconstructies. Door samen te werken met materiaalleveranciers hebben we de mogelijkheid om te reageren op de opdracht van scheepsarchitecten met een product dat enerzijds voldoet aan de eisen van de zee en tegelijkertijd de styling van het jacht aanvult.”

De komende jaren zien we Rondal nog meer met partnerondernemingen hun kennis delen en samen de markt bestieren, waardoor de onderneming verwacht om flink te gaan groeien. “Een voorbeeld van een interessante markt waar we ons nu ook in verdiepen, is de vervangingsmarkt voor aluminium onderdelen van commerciële schepen. Door onze technische knowhow zijn we ervan overtuigd dat we de juiste producten kunnen leveren.”  Vervolgens vertelt Rudy verder over de voordelen die Rondal met haar eindeloze creativiteit weet te creëren binnen deze markt; “door in vrachtschepen aluminium onderdelen te vervangen met onderdelen van composiet, zal het varen een stuk duurzamer, lichter en onderhoudsvriendelijker worden.”  

Wij zijn inmiddels overtuigd  van het feit dat Rondal een goede koers vaart. Wil je meer weten over de onderneming? Kijk dan eens op hun website rondal.com!

Fotografie: by Tom van Oossanen

Scroll naar boven