LEEK – Vandaag begeven we ons in Leek, het van oudsher epicentrum van de noordelijke keukenbranche. Onder de rook van Groningen is Marlan gevestigd, van oudsher ook opgericht voor de keukenbranche, maar de onderneming levert inmiddels haar producten aan een gevarieerde groep opdrachtgevers. Met 30 jaar ervaring in het maken van hoogwaardige solid surface-producten mag Marlan zich inmiddels met recht een specialist in B2B-maatwerk noemen.
Wanneer we aankomen is directeur Rik Heerema nog eventjes in gesprek en worden we door een vrolijke werkneemster naar de kantine begeleid voor een kop koffie. Er heerst in de ruimte een gemoedelijke sfeer en andere werknemers druppelen lachend de kantine binnen voor hun pauze. Na een paar minuten zitten we in het kantoor van Rik en ervaren we net zo’n gemoedelijke sfeer als in de kantine. Het cliché ‘doen waar je blij van wordt’ gaat binnen Marlan blijkbaar vanzelf.
Marlan is een solid surface, “het materiaal is een homogeen polyester dat bestaat uit speciaal ontwikkelde polyesterhars, minerale vulstoffen en kleurdragers. Het voordeel van het materiaal is dat het een matte afwerking heeft met een volledig gesloten oppervlakte uitstraling.” Een van de voordelen van Marlan is dan ook dat het makkelijk schoon te maken is en dus toepasbaar in vele velden waarbij hygiëne een grote prioriteit heeft. Met dit materiaal werkt het gelijknamige bedrijf om verschillende eindproducten te maken. Hierbij mag er als voorbeeld gedacht worden aan producten als vrijstaande baden, wastafels, tafelbladen, keukenbladen en vele andere toepassingen op maat. In Nederland is er geen enkele andere producent van het materiaal die een gieterij in huis heeft, waardoor Marlan uit Leek een groot scala aan maatproducten mag leveren aan haar klanten.
Het zelf gieten gebeurt al circa 36 jaar bij de organisatie, waardoor er een grote hoeveelheid ervaring is opgebouwd bij de werknemers. Dit zorgt voor meerdere voordelen, waarbij het eerste voordeel natuurlijk de kwaliteit van het gietwerk behelst, maar ook dat Marlan een relatief snellere levertijd kan garanderen dan haar concurrentie. “We werken nu toe naar twee weken levertijd voor een bestelling op maat, waarbij dat bij andere ondernemingen soms nog circa vijf weken kan duren.”
Directeur Rik Heerema staat vanaf 2016 aan het roer bij Marlan en geeft aan dat de organisatie nieuwe wegen is ingeslagen. Van origine is Marlan namelijk een keukenbouwer, vandaar dat ze ook in Leek gevestigd zijn, maar door de toenemende kennis en verandering van markten bij interieurbouwers is Marlan de producten gaan maken die ze nu aanbiedt. Innovatie wordt dan ook toegejuicht door de organisatie, deze zomer wordt er bijvoorbeeld een gedeelte van de fabriek omgebouwd voor een toename in efficiënte met betrekking tot het productieproces. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden en toepassingen van Cobots. Bij de rondleiding wordt ons er al eentje getoond en vertelt Rik vol enthousiasme over de voordelen. Een laatste en beste voorbeeld van de drang naar innovatie is het feit dat er bij Marlan voortdurend wordt geëxperimenteerd met nieuwe producten als biobased hars en ander circulair materiaal. Er zijn al enige successen geweest met de productie van circulaire materialen en deze weg zal Marlan ook zeker met veel enthousiasme blijven bewandelen.
De toekomst ziet er relatief rooskleurig uit voor Marlan, door toenemende vraag vanuit verschillende markten verwacht Heerema dat de omzet over vijf jaar is verdubbeld ten opzichte van dit jaar. Dit zal voornamelijk komen door die innovaties en de groeiende markten waarin Marlan handelt. “Op dit moment hebben we een nog relatief kleine positie in de wereldmarkt, maar Europees is er best snel een 30 tot 40% groei te realiseren en met name in Duitsland en Oostenrijk”, aldus Heerema. Marlan test daarom de markten met een standaard wastafelprogramma en probeert op deze wijze kennis te vergaren over de vraag en aanbod in de landen. “We zijn gewoon harstikke blij met de groep mensen die we nu hebben en ik denk ook wel dat we met een paar aanpassingen samen die groeiende vraag aan kunnen.”